HOME


  Spyder chassis conversies
 
Sinds kort zijn wij ook steunpunt voor Spyder, de fabrikant van vervangings chassis voor Elan en Europa.

Hiermee kunt uw Elan, Elan+2 of Europa veranderen in een uiterst betrouwbare (zelfs dagelijkse) auto. Starten en rijden zoals in een moderne auto.

"Just the fun, not the hassle"

Als voorbeeld kunnen wij u de Elan+2 chassis/motor conversie presenteren.

Dit is een compleet nieuw chassis voorzien van een Ford Zetec motor van 168 pk (Ford Mondeo) met daaraan gekoppeld een 5 versnellingsbak en een
Ford limited slip differenciŽel (Scorpio).
Ook de voor -en achter remmen komen van Ford en hebben voor geventileerde schijven. Rem upgrades zijn ook veel gemakkelijker uit te voeren vanwege de sterkere fusee's.
Na deze concersie heeft u eigenlijk een compleet nieuwe auto, met een klassieke carosserie.

De voordelen van deze conversie zijn legio:

  • Betrouwbare, moderne motor techniek.
  • Gunstig benzineverbruik en goede prestaties door Emerald programeerbaar motormanagement.
  • Nieuw, roestvrij chassis.
  • Goedkope(re) onderdelen dan Lotus (Alles bij de Ford garage te koop)
  • Veel betere remmen.
  • Beter weg gedrag door instelbare camber en caster en instelbare schokbrekers.
  • Uw oude Twincam motor is nog veel geld waard.

Dat deze conversie niet goedkoop is mag duidelijk zijn. Er wordt geen enkel risico genomen wat betreft de betrouwbaarheid van het uiteindelijke resultaat.
 
Deze complete conversie, inclusief nieuwe Zetec motor is er v.a. Ä 17.500,- ex.btw. ex. montage.
Voor de opbouw van het nieuwe rollende gedeelte moet u rekenen op zo'n 25 uur. Voor het overzetten en aansluiten van de carosserie zo'n 20 uur.
Afhankelijk van uw tijdsdruk word een uurtarief van Ä 40,- of Ä 52,- gerekend.

De aangegeven tijden voor het wissellen van de carosserie van variŽn, afhankelijk van de staat van de donor auto. Vastgeroeste verbindingen moeten worden doorgeslepen en worden vernieuwed en dit kost uiteraard weer meer tijd.

Bij deze opgave word er vanuit gegaan dat de carosserie en interieur in goede staat is. Reparatie's aan de carosserie of interieur of het overspuiten van de carosserie zijn in dit verhaal niet opgenomen. Uiteraard is het wťl mogelijk dit gelijk te laten uitvoeren.

Deze conversie is de ultime restauratie van een Elan of een Elan+2. Dit betekend onder andere dat u uw orginele chassisnummer en kenteken blijft houden.
Het chassis is door Lotus ťn door de Engelse verkeersdienst goedgekeurd.

Wat krijgt u voor dit geld?

  • Nieuw Spyder chassis
  • nieuwe Spyder voorwiel ophanging, met verstelbare camber en caster
  • Nieuwe Spyder achterwiel ophanging, met verstelbare camber
  • Nieuwe schokbrekers / veren rondom. demping en rijhoogte instelbaar.
  • Nieuwe aandrijfassen met homokineten
  • Nieuw opgebouwde Ford Zetec motor waarbij praktisch alle slijtbare delen zijn vernieuwd, zoals zuigers, nokkenassen, injectors e.d.
  • Nieuw Spyder inlaatspruitstuk.
  • Nieuw Spyder uitlaatspruitstuk.
  • Nieuw Emerald programeerbaar motormanagement.
  • Nieuwe kabelboom motorcompartiment.
  • Nieuwe radiateur en waterslangen.
  • Gereviseerde 5-versnellingsbak (Ford SiŽra)
  • Nieuwe koppeling set
  • Gereviseerd differentiŽel (Ford Scorpio) 
  • Gereviseerde remklauwen voor en achter (Ford SiŽra)
  • Nieuwe remleidingen en slangen
  • Nieuwe remschijven voor en achter
  • Nieuwe wiellagers voor en achter.
  • Nieuwe 14" Minilite velgen met 165/80 R14 BF-Goodrich banden
  • Nieuwe motorrubbers.
  • Nieuwe handremkabel
  • Nieuwe brandstofleidingen.


montage nieuwe remmen


montage nieuwe aandrijfas

Besparingen in deze conversie zijn te maken in het gebruik van een gebruikte motor (Ä 1800,-) versnellingsbak & Diff (Ä 500,-)  welke u ook zelf mag aanleveren.
Het zelfde geld voor de remklauwen e.d.

Uiteraard kunnen wij u ook behulpzaam zijn bij de aanschaf van de donor auto.

De eerste bestelling hebben we binnen en binnenkort kunt u op deze pagina's een verslag van het bouwen vinden.
KIJK MEE

 

VanSten engineering | Rijksstraatweg 9c | 2635AC Den Hoorn | tel / fax 015-2853313