Restauraties en projecten
 

Het restauratie gedeelte is een apart verhaal en word een steeds groter onderdeel van VanSTEN engineering.
Geen snelle jongens maar secuur werk is de grondslag van kwaliteitswerk. Ook een Lotus kan aan restauratie toe zijn. Een team van hoofdzakelijk oud-gedienden houd zich hiermee bezig.
Projecten worden verdeeld in kleinere, overzichtelijke fasen zodat u bijvoorbeeld in de winter een deel doet en in de zomer weer van uw auto kunt genieten.


Na inspectie word voor u een rapport opgemaakt die als leidraad voor de restauratie gaat dienen. Fase voor fase wordt behandeld met als resultaat een duidelijk overzicht met richt prijzen en tijden. Voor projecten zonder tijdsdruk kan worden gekozen voor het dal-urentarief.
Én, u bepaald zélf wat wél en wat niet gedaan mag worden, u blijft tenslotte de baas!

Tijdens de werkzaamheden wordt u op de hoogte gehouden van de vorderingen middels ons digitale fotoboek, elders op deze site. Met een wachtwoord kunt u uw foto's bekijken. Kennissen en vrienden kunt u het wachtwoord doorgeven, zodat zij uw auto ook kunnen bewonderen.

Enkele veel voorkomende fasen:

  • Chassis: Indien nodig wordt  het chassis
    gestraald en gespoten.
    Na het stralen kan het chassis goed worden geďnspecteerd en waar nodig worden gerepareerd.
    Op de foto hiernaast is te zien hoe de roest zich door een chassisbalk heeft gevreten.

    Nu ook Spyder chassis ter vervanging van de orginele Elan en Elan+2 chassis.



     
  • Wielophanging: Draagarmen en ARB worden gestraald en gespoten of, naar wens, geel gepassiveerd. Alle draagarmbussen en fusee's worden vernieuwd.
     
  • Wielen en vering: Wiellagers worden vernieuwd,
    stuurhuis wordt gereviseerd en voorzien van nieuwe kruiskoppelingen, stuurhuisrubbers en stuurkogels
    Veren worden op hoogte gecontroleerd en schokbrekers getest.
    Op de foto hiernaast is een deel van een gedemonteerde schokbreker (Elan) te zien. Duidelijk is de vervuiling aan de binnenkant. Het reinigen en vernieuwen van de olie volstaat weer om de schokbreker weer voor lange tijd optimaal te kunnen gebruiken.

    Alle rubbers worden vernieuwd.
    Naar wens wordt de auto uitgewogen voor een perfecte balans.
     
  • Remmen: Remklauwen worden gereviseerd; nieuwe keerringen en indien nodig voorzien van nieuwe zuigers. Alle delen worden gestraald en gespoten of geel gepassiveerd.
    Remschijven worden afgedraaid of vernieuwd en alles wordt gemonteerd met nieuwe remblokken naar keuze. Voor Esprit zijn er nog remblokken uit 1970 in voorraad, maar moderne EBC of SBS blokken zijn natuurlijk ook op voorraad.
     
  • Electrisch systeem:  Vaak een vergeten post, die toch voor veel storing kan zorgen. Jaren lang geknutsel met verkeerde stekkerverbindingen van de auto zeer onbetrouwbaar maken.
    Het herstellen van de originele kabelboom met originele verbindingsstekkers is dan de oplossing.
    Ook het vervangen van de originele gelijkstroom dynamo voor een wisselstroom dynamo behoort tot de mogelijkheden.
     
  • Koeling: Na een jaar of 15 is het koelsysteem aan zijn einde. De radiateur heeft nog maar een beperkt koelvermogen, waterbuizen zijn geoxideerd en de slangen uitgedroogd.
    Voor de Esprits hebben wij de radiateurs in voorraad. De slangen worden vervangen door originele of silicone slangen (zwart of blauw) en alle waterbuizen worden gestraald en gerepareerd.
    Kleine verbeteringen helpen aan het beter functioneren van het koelsysteem. De bestaande koelfans kunnen worden vervangen voor modernere of, indien u de auto origineel wilt houden, gereviseerd.



waterbuis verbindingsstuk van een Esprit Turbo


gestraalde waterbuis

 

VanSten engineering | Rijksstraatweg 9c | 2635AC Den Hoorn | tel / fax 015-2853313