HOME


  Onderstel tuning Elise
 

Het onderstel van de Elise kan op een aantal punten worden verbeterd.

  • De goedkoopste manier om je weg gedrag te optimaliseren is uitlijnen! Een onderschat werkje dat minimaal één keer per jaar moet gebeuren.
    Voor de Elise en Speedster hebben wij, behalve de standaard uitlijning nog 4 uitlijningen;
    • Verlaagd: maximale topsnelheid
    • Verlaagd: maximale bocht snelheid
    • Standaard vering: maximale topsnelheid
    • Standaard evring: maximale bocht snelheid.

    De standaard uitlijning is een compromis tussen hoge topsnelheid en goede bocht snelheid.
     

  • Stuggere Anti-Roll-Bar. (ARB)
    Deze is in vier standen verstelbaar en zorgt voor minder onderstuur.
     
  • Versterkte toe-links.
    De standaard toe-links zijn niet goed opgewassen tegen de zijdelingse krachten bij het betere bochtenwerk. Zéker aan te raden bij track-use met (semi) slicks.
     
  • Verbeterde schokbrekers/veren. (Elise S1)

    De NITRON set is op dit moment het de meest verkochte vervangings schokbreker voor de Elise. De verbetering van het weggedrag is ongelofelijk. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de top 4 Elise's in de Slalom competitie met NITRONS rijden!
    De Nitrons schokbrekers hebben een instelbare demping en instelbare
    veer voorspanning waardoor het mogelijk is de auto "uit te wegen"
    waardoor het rendement van deze set optimaal is.

    Nitron Street series, vanaf € 975,- inclusief montage, hoogte instellen en 21% BTW


     
  • PU bussen
    Polyurethaan bussen voor in de draagarmen, anti-roll-barr (stabilisatorstang) en in de onderste motorsteun.
    De standaard bussen zijn van rubber en hebben een verende werking. De levensduur van dit soort bussen is een jaar of 5, of zo'n 50.000 km. Het rubber is dan wel zo'n beetje zijn kracht kwijt is dan vrij slap geworden. Dit heeft een nadelige invloed op het weg gedrag.

    Nylatron bussen zijn zeer hard en houden de draagarmen perfect op hun plaats zodat de wiel geometrie tijdens het rijden nauwelijks veranderd. Deze keiharde bussen zijn gemaakt voor puur circuit gebruikt en geven alle trillingen door.



    Minder extreem zijn onze polyurethaan bussen van SuperPro. Stugger dan de rubberbussen maar meer comfort dan de Nylatron bussen én een lange levensduur! 3 jaar of 60.000 km garantie

    Voor de Elise hebben wij een kit voor de complete auto, alle draagarmen, de a.r.b. en de onderste motorsteun.
    Alle componenten zijn ook los leverbaar.






    Gemonteerde Polyurethaan bus in de onderste motorsteun van een Elise.

    Zelf monteren? Lees het montagevoorschrift!


     
  • Uitwegen van de auto / Cornerweighting

    Met onze speciale weegschalen kunnen
    wij uw auto uitwegwen voor een perfect weggedrag.
    Het puntje op de i wat betreft het verbeteren van de balans in de auto.











     
  • Verbeterde remslangen.
    Sneller rijden heeft ook betere remmen nodig! Het vervangen van de standaard remslangen door RVS gewapende remslangen geven een harder pedaal en een betere doseerbaarheid van de remmen.
     
  • Remschijven en blokken.
    Voor alle typen Lotus hebben wij diverse typen remblokken in voorraad:
    • EBC Greenstuf : een goed budget remblok voor alledaags gebruik.
       
    • Standaard; hier gebruiken wij Ferodo remblokken voor.
       
    • Pagid: neusje van de zalm: voor intensief gebruik het beste blok. Zeer hoge fading temperatuur.

    Voor de meeste modellen kunnen wij ook de EBC schijven leveren, al of niet gegroefd.
    Voor de Elise en Speedster hebben zij ook de z.g. Motorsport schijven en sinds kort ook de 2-delige schijven met aluminium hart.

    ! Nu ook voor de Esprit alle remschijven leverbaar!
    Als de EBC blokken niet genoeg zijn kunt u overstappen op Pagid remblokken.

     

 

VanSten engineering | Rijksstraatweg 9c | 2635AC Den Hoorn | tel / fax 015-2853313