In Memoriam
Maarten van Sten
13-9-1975/4-8-2003

Op maandag 4 augustus 2003 heeft Van Sten Engineering afscheid moeten
nemen van haar geliefde directeur, oprichter en naamgever, Maarten van Sten.

Maarten van Sten was zonder enige twijfel de grootste Lotus-ambassadeur
die ons land heeft gekend. Ondanks zijn jonge leeftijd van 27 jaar gold
hij als expert op Lotus-gebied. Hij ademde Lotus, hij was Lotus. Zijn
enthousiasme voor het merk kende geen grenzen. Al op jonge leeftijd werd
hij bevangen door de mooie techniek, verpakt in al even prachtige wagens.

Zijn passie voor het merk ging zover dat hij het zekere bestaan als
monteur verruilde voor de onzekerheid van het starten van een
garagebedrijf, gespecialiseerd in het onderhoud van Lotussen. Iedereen
verklaarde hem voor gek, maar hij zette toch door. Zijn missie was een
duidelijke: Iedereen enthousiast maken voor Lotus. Twee jaar na de start
van Van Sten Engineering hebben vele Nederlandse en buitenlandse
Lotuseigenaren en -liefhebbers hun weg naar Den Hoorn bij Den Haag
inmiddels gevonden. Het aanstekelijke enthousiasme waarmee Maarten over
'zijn' merk kon praten, de nauwkeurigheid van werken en het voor
Nederlandse begrippen ongekende serviceniveau waren de redenen dat
Maarten in korte tijd een uitstekende naam wist op te bouwen in de
nationale en internationale Lotus familie.

Maarten ging het niet om de auto's alleen. Het ging Maarten vooral ook
om de mensen. Hij genoot zichtbaar van alle meetings. Lekker met mensen
praten met dezelfde passie. De Lotus-familie is een hechte club en
Maarten heeft daarin een belangrijke rol gespeeld. Maarten wist de brug
te slaan tussen de Chapman generatie en de generatie die pas na het
uitkomen van de Elise met het merk in aanraking kwamen. Dankzij Maarten
weten de Elise eigenaren, dat ze niet zo maar een leuk, snel autootje
met een fabuleuze wegligging hebben gekocht, maar dat ze deel uitmaken
van een hele speciale familie, die het prachtige erfgoed van Colin
Chapman in stand houdt. En dankzij Maarten zijn heel veel oude generatie
Lotus-eigenaren nu ook overtuigd, dat ook Colin Chapman de voorstellen
voor de Elise zonder enige aarzeling zou hebben afgetekend.

Halverwege januari 2003 kreeg Maarten het vreselijke nieuws te horen dat
hij leed aan één van de ergste soorten kanker, melanoom. Ondanks dat
nieuws liet hij zich niet uit het veld slaan. Als hij er, tussen de
zware behandelingen door, toe in staat was, was hij te vinden in zijn
'zaak'. Om te werken aan de auto's van zijn klanten en om zijn kennis en
enthousiasme over te brengen aan de mensen die zijn 'zaak' moesten
voortzetten. Want dat was prioriteit nummer 1. Wat hem ook zou
overkomen, de 'zaak', zijn kindje, moest verder, want zijn missie was
nog lang niet voltooid. Er reden nog steeds geen 16 miljoen Lotussen in
Nederland. Zijn dagelijks vervoermiddel werd direct ingeruild voor een
Lotus Excel SA. Dat werd zijn 'daily driver', want zijn
levensvooruitzichten waren te somber om niet elke dag in een Lotus te
rijden. Ondertussen ging hij gewoon door met de organisatie van zijn
jaarlijkse uitje met klanten, een bezoek aan de fabriek en de Donington
Lotus show. Dat vond plaats in maart van dit jaar en ruim 40 klanten
gingen met Maarten 4 dagen mee op reis. Ook de fabriek had het slechte
nieuws ontvangen. Maarten werd door Lotus Cars Ltd in Hethel uitgenodigd
voor een onvergetelijke dag, waar hij een ride en drive op het circuit
van Hethel en een bezoek aan het zeer moeilijk toegankelijk Classic Team
Lotus kreeg aangeboden.

Maarten liet het aan zijn naaste omgeving nooit merken, maar al veel
eerder dan de doctoren hem vertelden, wist hij dat hij een strijd streed
met ongelijke middelen, een strijd die hij nooit zou kunnen winnen. Hij
wilde nog echter nog één ding doen. Met zijn Esprit S4s naar de Esprit
meeting in Stoneleigh in de UK rijden. Dat was voor hem zijn 'farewell
trip'. Hij reed de hele tocht met een grote grijns op zijn gezicht. Hij
gaf enkele dagen daarvoor al aan dat het waarschijnlijk de laatste keer
was dat hij zelf in een Lotus kon rijden. Eigenlijk kon hij die lange
tocht niet meer aan. Een dag na de tocht verslechterde zijn toestand en
twee dagen later kreeg hij van de doctoren in het ziekenhuis in
Rotterdam te horen, wat hij stiekem al lang wist.

Na anderhalve week in de Daniel den Hoed kliniek gelegen te hebben, was
Maarten voldoende aangesterkt om naar huis te gaan. Maar hij ging niet
alleen. Hij werd vergezeld door oude vrienden en klanten die vrienden
werden. Uit Nederland, België, Frankrijk en Groot-Brittannië. Ruim 60
auto's vergezelden Maarten op dat ritje van 20 kilometer van de Daniel
den Hoed kliniek naar zijn huis in Hillegersberg. Voornamelijk Lotussen,
maar ook enkele Ferrari's, een Aston Martin en een Bugatti. Zij zorgden
ervoor dat die kenmerkende grijns nog een keer op zijn gezicht
verscheen.

Maarten heeft ons gevraagd zijn levenswerk, Van Sten Engineering, voort
te zetten. Wij zullen dat proberen te doen met dezelfde, liefde,
oprechtheid en passie, waarmee Maarten zijn bedrijf heeft opgebouwd.

Vaarwel Directeur!